یار پری چهره

دلا بسوز که سوز تو کارها بکند نیاز نیمه شبی دفع صد بلا بکند

دلا بسوز که سوز تو کارها بکند نیاز نیمه شبی دفع صد بلا بکند

هر آن چیزی که در عالم عیان است چو عکسی ز آفتاب آن جهان است

جهان چون زلف و خط و خال و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست

تجلی گه جمال و گه جلال است رخ و زلف آن معانی را مثال است

صفات حق تعالی لطف و قهر است رخ و زلف بتان را زان دو بهر است

ندارد عالم معنی نهایت کجا بیند مر او را لفظ غایت

پیام های کوتاه
  • ۱ خرداد ۹۴ , ۲۲:۳۴
    عباس
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

فلسفه حجاب (پاسخی به من زئوس هستم)

شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۴۰ ق.ظ

 

میل انسان (زن یا مرد) به حجاب داشتن یعنی پوشاندن بعضی از اعضاء بدن، یک میل فطری است و هیچ انسان عاقلی آن را منکر نیست. بحث در حد و حدود آن است.

آنچه در مورد حجاب زن در قران آمده، مضمونش این است که زنان مومن زینت نکنند و سر و گردن و سینه خود را بپوشانند اضافه بر این را با توجه با قرائن عقلی، عرفی و روایی استنباط می کنند. معمولا قران احکام را کلی و ساده بیان می کند اما فقهاء چون می خواهند حکم فقهی و دقیق بدهند ناچارند طوری حکم کنند که حدود الهی به طور کامل رعایت شود و اطمینان حاصل شود که حدود الهی رعایت شده است. از این جهت است که گاهی به نظر می رسد فقهائ در تفسیر آیه اختلاف دارند یا احساس می شود که متن آیه قران مبهم است. (مثال: اگر کسی بگوید یک لیوان آب برایم بیاورید ،همه متوجه می شوند منظور او چیست و می توانند حاجت او را برآورند ولی اگر همین جمله را دست متخصص بدهیم ممکن است ده ها سوال و ابهام در موردش طرح کن، چه حجمی از آب ، گرم یا سرد، آب معدنی یا معمولی ،در چه لیوانی ،چه زمانی ،چه کسی بیاورد و غیره)

 

فلسفه حجاب چیست؟ برخی می خواهند وانمود کنند که در منطق قران انسان موجودی شهوتران و جاهل و بی عقل است که خداوند می خواهد با ایجاد محدودیت او را کنترل کند بعد با ادعای دفاع از عقلانیت می گویند انسان باید آزاد و رها باشد چون عقل دارد و می تواند بین خوب و بد تشخیص دهد. اینها حقیقتا دشمن عقلانیت هستند. چون انسان هم عقل دارد و هم شهوت، با عقل خود می تواند شهوت و غضب خود را کنترل کند و در مسیر صحیح قرار دهد. آزاد گذاشتن شهوت کار عاقلانه ای نیست.

 

فلسفه حجاب این است که محیط جامعه که محیط کار و محیط بحث علمی و غیره است از جاذبه های شهوانی و جلوه گری های جنسی مجزا باشد، مسلما دانشگاه اگر به گونه ای باشد که دانشجو فکرش متمرکز بحث علمی خودش باشد خیلی پیشرفت بیشتری خواهد داشت. یا در محیط کار مثلا کارمند بانک اگر با همسرش همکار باشد یا با معشوقه خود همکار باشد چه می شود؟

قران می فرماید: به زنان و مردان مومن بگو که چشم خود را کنترل کنند ،چه توصیه ای بهتر از این که ای انسان! لازم است حواس خود را مدریت کنی و اجازه ندهی هر چیزی توجه تو را جلب کند و وقت تو را تلف کند.

آیا خدای سبحان با نزول این آیه برای انسان بیشتر دلسوزی کرده یا کسانی که می خواهند با توصیه ها و تبلیغات خود جوانان را به هرزگی و بطالت و بی کاری و جهالت سوق دهند.

 

عورت چیست؟

 قال تعالى: یقولون إِنَّ بُیُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِیَ‏ بِعَوْرَةٍ [الأحزاب/ 13]

در جنگ احزاب برخی بهانه جویان برای اینکه به جنگ نروند گفتند خانه های ما عورت است.

 با توجه به این آیه معلوم می شود عورت چیزی است که باید به شکلی محفوظ داشته شود و بدون حفاظ نباشد.

پس اگر در متون فقهی مشهور است که بدن زن همه اش عورت است منظور این است که باید از او محافظت شود و به هیچ وجه معنای زشتی ندارد ولی البته کسانی که مریض هستند از کلامات سوء استفاده می کنند.

 

حجاب کنیز

اسلام فرهنگ برده داری و کنیز داری را که مردم آن زمان (و حتی مردم قرن بیست و یکم) گرفتار آن هستند را متحول کرد و احترام آنها را محفوظ داشت و به مرور برده داری را طی چند قرن از بین برد.

در اسلام شکستن شاخه درخت ،آتش روشن کردن زیر درخت و حتی کثیف کردن درخت میوه ممنوع است همچنین اذیت کردن و کتک زدن حیوانات  جایز نیست چه رسد به کتک زدن کنیز.

بنابراین روایتی که در مورد کتک زدن کنیز در صورت مقنعه داشتنش، وارد شده مجعول است یا از روی تقیه بیان شده.

و با روایاتی که می فرماید اگر 70 بار نافرمانی کرد او را عفو کن در تعارض است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۰
رسول شاکری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی